Matematika-Informatika-Kommunikáció Specialítás
A Salgótarjáni Általános Iskola Beszterce-lakótelepi Tagiskolája 1981-ben került átadásra. Az épület stílusa jól illeszkedik a lakótelepi képbe. Az iskola épületének szerkezeti felépítettsége jó; világos belső terek, jó elosztású tantermek, nagyméretű tornaterem, tágas többfunkciós udvarok jellemzik. Pozitívum, hogy az elmúlt évek sikeres pályázatainak köszönhetően IKT eszközellátottságunk sokat fejlődött, a kor követelményeinek megfelelő színvonalas oktatást kiszolgáló rendszert mondhatunk magunkénak.
Iskolánkban folyó nevelő munka során a pedagógusaink jellemzően olyan iskolai klímát alakítanak ki, amely lehetővé teszi, hogy diákjaink bizalommal forduljanak hozzánk. Tiszteletben tartjuk a tanulók személyiségét, figyelembe vesszük egyéni helyzetüket. A tanulókkal mindig ismertetjük a velük szemben támasztott követelményeinket, így pontosan tudják, hogy milyen viselkedést várunk el tőlük. A DÖK segítségével bevonjuk őket a közösségi életük megszervezésébe. A tanulók számíthatnak a pedagógusok támogatására mind a tanulmányi, mind az egyéni életükben jelentkező problémáik megoldásában. Hangsúlyt fektetünk a környezettudatos és környezetgondos, szociális felelősséggel bíró tanulói közösség kialakítására.
Differenciált oktatásunkkal lehetőséget biztosítunk a tehetséges tanulók képességeinek kibontakoztatására, és ezzel párhuzamosan valósíjuk meg a hátránykompenzációt, azaz a tanulásban akadályoztatott tanulókat hozzásegítjük a felzárkózáshoz. Iskolai életünkben a tehetség kibontakoztatásnak kiemelten fontos területei a testnevelés oktatás, és a matematika- informatika-kommunikáció speciális tanterv szerinti oktatás.
Büszkén mondhatjuk el, hogy a több mint 30 év alatt sportteljesítményekben folyamatosan kimagasló teljesítményt nyújtottak tanulóink. A különböző sportágak közül kiemelten kezelt és különösen eredményes terület a kézilabda és a tájfutás, de tanulóink eredményesek a labdarúgás és az atlétika sportágakban is. A heti 5 órás testnevelés-oktatás bevezetésével még több tanuló számára nyílik lehetőség arra, hogy fizikai erőnléte megfelelően fejlődjön, ezzel egyidejűleg iskolánk eddigi hagyományaiba beépülő sportágakat megszeressék és eredményesen kapcsolódjanak be a tanórán kívüli sportági munkába.
A matematika- informatika-kommunikáció speciális tanterv szerinti oktatás tartalmi elemeit a kerettantervekben foglaltakkal összhangban valósítjuk meg. Cél: az önálló logikai és alkotó gondolkodás megalapozása, illetve fejlesztése, továbbá az információhoz jutás, az önálló ismeretszerzésre való képesség megalapozása és fejlesztése. A tanulók tantárgyi keretek között sajátíthatják el a célok megvalósulását segítő ismerettartalmakat. Ez az oktatási forma tanórai és tanórán kívüli foglalkozásokhoz köthető. A tanórák szervezése az egyéni haladási tempót figyelembe véve történik, kulcsfontosságú a tevékenység-központú pedagógiai módszerek alkalmazása.
'Jó gyakorlatunk'
Matematika-informatika-kommunikáció speciális program szerinti oktatási gyakorlatunk bemutatása
A speciális program szerinti oktatás tartalmi elemeit a Nemzeti Alaptantervben foglaltakkal összhangban valósítjuk meg.
Cél: az önálló, logikai és alkotó gondolkodás megalapozása, illetve fejlesztése, továbbá az információhoz jutás, az önálló ismeretszerzésre való képesség megalapozása és fejlesztése.
Olyan programot dolgoztunk ki, amely képessé teszi a tanulókat arra, hogy:

- problémák iránti érzékenységük fejlett legyen,
- képessé váljanak az algoritmusokban történő gondolkodásra,
- legyenek nyitottak a világ dolgai iránt és nehézség nélkül, önállóan tudjanak gondolkodni abban,
-
ismerjék meg és tudják alkalmazni azokat az ismeretelsajátítási módszereket,
technikákat, amelyekkel meglévő ismereteiket képesek kiszélesíteni, átstrukturálni -
biztos ismereteket szerezzenek azoknak az informatikai eszközöknek a kezelésében,
amelyek az ismeretelsajátítás folyamatában nélkülözhetetlenek.
A „jó gyakorlat” kiemelten alkalmas arra, hogy szolgálja az áttérést a tananyagközpontú módszertanról a tanulóközpontú pedagógiai eljárások alkalmazására. Tanulási folyamat során a tanulók tantárgyi keretek között sajátíthatják el a célok megvalósulását segítő ismerettartalmakat. Ez az oktatási forma tanórai és tanórán kívüli foglalkozásokon valósul meg. A tartalmi elemek elsajátíttatásaira tanórai keretek között kerül sor, módja: megemelt óraszám (nem emelt szintű óraszám) a matematika- és informatikaképzésben, valamint az egyéb tanórákon a kommunikációs ismeretek domináns kezelése. A tanórák szervezése az egyéni haladási tempót figyelembe véve történik, kulcsfontosságú a tevékenységközpontú pedagógiai módszerek alkalmazása.

A programban szereplő tevékenységi formák kiemelten fejlesztik a matematikai, természettudományi és technológiai kompetenciákat, valamint a program jellegéből adódóan kiemelt hangsúlyt kap a digitális kompetencia fejlesztése, amely egyaránt áthatja a reál és humán tantárgyak tanítását.
Programunk újszerűnek, egyedinek tekinthető, mert
- Az innováció jól időzített bevezetése segítette a szervezet megújulását.
- Olyan tartalmi elemek jelentek meg a tanítás-tanulási folyamatainkban, amelyek hozzásegítették tanulóinkat ahhoz, hogy képesek legyenek alkalmazkodni az őket körülvevő világhoz.
- A tanulók által megszerzett ismeretek rendszerben jelennek meg tudásbázisukban. A különböző területeken szerzett ismereteket képesek integrálni.
- A megszerzett tudás lehetőséget biztosít arra, hogy a tanulók az általános iskola befejezése előtt ECDL-start vizsgán adjanak számot tudásukról.
- A speciális tanterv szerinti oktatás bővítette iskolánk kínálati lehetőségeit.